|
|
Pierwsza linia autobusowa w nowym układzie komunikacyjnym po II Wojnie Światowej z oznaczeniem numerycznym została uruchomiona 14 listopada 1948 roku.
Linia 101, kursująca dotychczas z oznaczeniem "D" połączyła Warszawskie dworce: Główny i Wschodni. Trasa wiodła Alejami Jerozolimskimi i mostem Poniatowskiego.
W roku 1959 nastąpiła znacząca zmiana w przebiegu trasy 101. Linię wycofano z pętli przy dworcach i skierowano na nowe krańce: Plac Trzech Krzyży i Szwedzka, polepszając jednocześnie obsługę na Pradze Północ.
Kolejna znacząca zmiana w układzie linii miała miejsce w 1985 roku, kiedy to doprowadzono ją do nowego wówczas, peryferyjnego osiedla Tarchomin.
W dniu 1 września 1993 roku linia 101 stała się jedną z najdłuższych w Warszawie. Jej trasę przedłużono do krańca Okęcia, w miejsce zlikwidowanej linii pospiesznej H. Długość trasy 101 wynosiła prawie 26 kilometrów.
Od 19 października 1996 w związku z oszczędnościami wprowadzonymi przez ZTM zarządzono skróconą wersję trasy dla 101. We wszystkie dni świąteczne z Tarchomina dojeżdżała tylko do pętli Dw. Wschodni.
Od 1 września 2000 roku wersja skrócona 101 funkcjonowała już jako stała we wszystkie dni tygodnia.
W roku 2005 trasę linii przedłużono do krańca Metro Politechnika, tym samym 101 ponownie połączyło dwie części Warszawy po obu stronach Wisły.
W czerwcu 2008 roku trasę linii skrócono do Placu Hallera, po wycofaniu z Tarchomina i Nowodworów.
Likwidacja linii nastąpiła w dniu 5 czerwca 2011 roku w związku z III etapem budowy centralnego odcinka II linii metra.
Obsługę 101 przejęły linie 118 i 166.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|