|
|
Linię 131 uruchomiono 2 listopada 1954 roku. Połączyła ona dworzec Południowy z osiedlami leżącymi wzdłuż ulicy Puławskiej na południowych rubieżach miasta. Drugim krańcem 131 była Dąbrówka, zlokalizowana na samej granicy miasta. Przebieg trasy był idealnie prosty, wiódł cały czas wzdłuż ulicy Puławskiej.
Pretekstem do uruchomienia 131 było odciążenie Grójeckiej Kolejki Wąskotorowej, jednak sprawnie poruszające się autobusy w rezultacie odebrały znaczną część pasażerów kolejce, której trasa pokrywała się z trasą autobusu.
W 1961 roku z dworca Południowego uruchomiono podmiejską linię 205 do Iwicznej, dublującą się ze 131 na ulicy Puławskiej. Wówczas kolejka straciła jeszcze bardziej na znaczeniu, aż wreszcie 7 lat później zlikwidowano miejski odcinek kolejki do dworca Południowego.
Od 1 października 1968 do sierpnia 1971 kraniec Dąbrówka stał się przystankiem przesiadkowym z autobusu do rozpoczynającej tu bieg kolejki.
Przez kolejne lata aż do likwidacji w 1983 roku trasa 131 nie uległa zmianie. Była to jedna z najdłużej utrzymywanych tras linii autobusowych w historii Warszawy bez jakiejkolwiek korekty (1954 - 1983). W 1980 roku zmieniła się jedynie lokalizacja krańca Dworzec Południowy po wybudowaniu nowoczesnej, wielostanowiskowej pętli.
Zmierzch linii 131 i 205 nastąpił w momencie uruchomienia podmiejskiej linii trolejbusowej 51, która połączyła Warszawę z Piasecznem, czyli w czerwcu 1983 roku.
Ostatnim dniem kursowania 131 był 31 maja 1983.
Obsługę linii zapewniał zakład R-7 "Woronicza", a pod sam koniec kursowania od 9 kwietnia do 31 maja 1983 brygady 131 przejąła świeżo oddana do użytku nowa zajezdnia R-12 "Piaseczno"
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|