HISTORYCZNE LINIE AUTOBUSOWE W WARSZAWIE

Uruchomienie linii przyspieszonej 490 związane było z szybko rozbudowującymi się osiedlami na Warszawskim Bródnie i potrzebą szybkiego, sprawnego dojazdu ich mieszkańców do centrum. 1 października 1975, pierwszego dnia kursowania do obsługi linii 490 skierowano aż 17 krótkich autobusów z zajezdni R-5 "Inflancka". Początkowo 490 kursowało tylko w dni robocze w godzinach szczytu, a od października 1983 roku linia miała już charakter stały, czyli kursowała przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia. Od początku linia cechowała się bardzo małą ilością przystanków. Między przystankami Kino Femina w centrum i Kołowa na Targówku nie było żadnych międzyzatrzymań. W dniu 11 sierpnia 1986 w wzwiązku z porządkowaniem numeracji i nadaniu nowego zakresu linii przyspieszonych stałych od 500 do 599, 490-tka przeszła do historii zmieniając swój numer na 500. Od początku do końca obsługę linii zapewniał zakład R-5 "Inflancka".

LINIA PRZYSPIESZONA, OKRESOWA KURSUJĄCA W DNI ROBOCZE W GODZINACH SZCZYTU

3354-490
ulica Kondratowicza
1976
 
Foto: Grażyna Rutowska
Poniżej zamieszczony jest przebieg trasy linii 490

Trasa z 01.10.1975

Dworzec Centralny - Emilii Plater - Świętokrzyska - Marchlewskiego - Buczka - most Gdański - Starzyńskiego - 11 Listopada - Wincentego - Kondratowicza - Łabiszyńska - Krasnobrodzka - Osiedle Bródno (z powrotem: Chodecka - Kondratowicza)



Wykaz przystanków z ostatniej trasy




STAN KRAŃCÓW (na początku kursowania)


STAN KRAŃCÓW (pod koniec kursowania)



_______________________ _______________________
Poprzednia__________________Powrót___________________Następna

15.05.2020 autor: P.B. Jezierski