|
EU07A-001
|
EU07A-001 ( typ 303Ea ): wyprodukowana w 1988 jako EU07-495, w 2011 r. zmodernizowana w trakcie naprawy głównej do standardu EU07A.
Modernizacji uległy: rozruch ( oporowy zastąpiono częstotliwościowym ), ułożyskowanie wału ( ze ślizgowego na toczne ), silniki trakcyjne ( na asynchroniczne ), sterowanie ( na mikroprocesorowe ), hamulce ( z Oerlikona na system tablicy hamulcowej połączonej z hamulcami elektropneumatycznym i elektrodynamicznym ). Ze starego elektrowozu zostały ostoja i wózki. Przebudowy dokonało ZNTK Oleśnica. Najważniejszym efektem jest podniesienie Vmax z 125 km/h do 160 km/h. Pierwotnie PKP Intercity miało poprzestać na tym jednym egzemplarzu, zmianę zdania spowodowała utrata całkowicie zniszczonej EP09-035 w wyniku katastrofy pod Szczekocinach. To z ubezpieczenia tejże EPoki sfinansowano przebudowę kolejnych dwóch siódemek - 494 i 533. Obie przebudowano w 2014 r. Wszystkie trzy asynchrony stacjonują we Wrocławiu i obsługują pociągi na trasie: Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia. Miało być kolejnych dwadzieścia takich lokomotyw w ramach projektu finansowanego przez UE. Jednakże problemy finansowe Olkolu ( dawne ZNTK Oleśnica ) spowodowało zamknięcie tego projektu - w zamian PKP IC kupi od Newagu tyle samo elektrowozów o prędkości 160 km/h i napięciu 3 kV.
Początkowo pierwszy asynchron obsługiwał na stałe pociąg Fredro Wrocław => Warszawa => Wrocław. Na zdjęciu ze składem TLK 1603 Fredro Warszawa => Wrocław
|
|