Mitsubishi Fuso AeroStar
|
Większość taboru w mieście wygląda z grubsza tak, to starsze Mitsubishi Fuso AeroStar sprzedawane też jako Nissan Diesel Space Runner RA. Tu w malowaniu specyficznym dla linii łączącej stację kolejową Hakodate z przystanią promową. Promem można stamtąd dostać się (przez cieśninę Tsugaru) na główną wyspę Japonii - Honsiu.
Hakodate i tutejsze promy są bardzo ważne dla historii... japońskiej kolei. Podwaliny pod decyzję o budowie tunelu Seikan, którym dziś jeżdżą Shinkanseny na Hokkaido (pisałem o nim wcześniej) położył tajfun Marie w 1954 roku i katastrofa promu Narodowych Kolei Japonii "Toya Maru", w której zginęło 1151 osób. Prom pływał pomiędzy Aomori a Hakodate. W 1954 roku w zatonęło 5 promów Japońskiej Kolei, niosąc śmierć łącznie 1430 pasażerom. Do tego dołożył się pożar pociągu na stacji Sakuragicho, który pochłonął 106 ofiar śmiertelnych. Rezultatem katastrof było oburzenie opinii publicznej, brak zaufania do JNR i zmiany w firmie. Katastrofy doprowadziły m.in. do dymisji Prezydenta Japońskich Kolei Narodowych. Nowym szefem Japońskich Kolei Narodowych został Shinji Sogo - człowiek, któremu Japonia zawdzięcza powstanie szybkiej kolei Shinkansen. Shinji Sogo sprowadził zaś do JNR Hideo Shimę - głównego inżyniera odpowiedzialnego za stronę techniczną projektu Shinkansen, człowieka który 2x zrewolucjonizował japońską kolej i 2x wyleciał za to z pracy. W pewien sposób historia Shinkansenów zaczęła się więc w Hakodate - gdzie Shinkanseny dojechały dopiero w 2016 roku.
|
|