Trzy rekordowe pojazdy - Shinkansen 300X
|
Shinkansen 300X (znay też jako Class 955) to prototyp z 1994 roku, który testował m.in. nowy kształt przodu i inne rozwiązania, które Japończycy chcieli wdrożyć, by pociągi mogły rozkładowo jeździć 300km/h. Testowano różne kształty "nosa" (oba końce pociągu się różniły), różne pantografy i inne rozwiązania.
Testy egzemplarza opóźniło wielkie trzęsienie ziemii w Kobe (styczeń 1995). W maju pociąg w końcu wyjechał na tory, a 21 września 1995 roku pojechał 354.1 km/h na linii kolejowej pomiędzy Maibarą i Tokio. Później rekord ten poprawiano aż do 26 lipca 1996, gdy a tym samym odcinku torów osiągnięto prędkość 443.0 km/h (275.3 mph). Wciąż jest to najwyższa szybkość jaką kiedykolwiek osiągnął Shinkansen.
Wycofono go ze służby w 200 roku. Jeden wagon (Car 955-6) zachowano w SCMaglev and Railway Park. Drugi koniec stoi przez tunelem aerodynamicznym w Maibarze.
fot. Rafał Muszczynko
|
|